Επιτέλους! Έφτασε η ώρα της συνέντευξης για τη θέση εργασίας που διεκδικείς και τόσο πολύ θέλεις. Είσαι χαρούμενος, αλλά η χαρά σου επισκιάζεται από το άγχος.

Το άγχος είναι ο χειρότερος σύμβουλος και μόνο ένα αντίδοτο υπάρχει: η σωστή και ολοκληρωμένη προετοιμασία. Ναι, υπάρχει τρόπος να προετοιμαστείς και όχι μόνο να τα πας περίφημα, αλλά να απολαύσεις και την όλη διαδικασία!

Το πιο εύκολο είναι να μιλήσεις για σένα: τις σπουδές σου, την εμπειρία σου, τις δεξιότητές σου, τα επιτεύγματά σου. Η προετοιμασία εδώ είναι εύκολη. Απλά θα πρέπει να θυμάσαι με λεπτομέρειες όλα τα παραπάνω.

Ωστόσο ένας από τους πιο καθοριστικούς παράγοντες ώστε η συνέντευξή σου να θεωρηθεί επιτυχής, είναι η γνώση σου τόσο για την εταιρία στην οποία απευθύνεσαι όσο και για τη θέση που έχεις αιτηθεί.

Παλιότερα υπήρχε η τακτική να ξεκινά η συνέντευξη (ή να κλείνει) με τον συνεντευξιαστή να δίνει όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται στον υποψήφιο, όχι μόνο για τη συγκεκριμένη θέση, αλλά και για την εταιρία. Αυτό ήταν και μια τακτική marketing, μιας και ο κάθε υποψήφιος θα μπορούσε να είναι άμεσος η έμμεσος πελάτης και η συνέντευξη είναι μια μοναδική ευκαιρία να δοθούν πληροφορίες για πολύ βασικά, αλλά και σημαντικά στοιχεία και επιτεύγματα της εταιρίας.

Σήμερα αυτό φαίνεται να έχει αλλάξει και συνήθως ζητείται από τον ίδιο τον υποψήφιο να μιλήσει για την εταιρία! Έχει ιδιαίτερη σημασία να προετοιμαστείς πολύ καλά γιατί ενδέχεται η συνέντευξη να αρχίσει με ανάλογες ερωτήσεις. Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός οπότε αν δώσεις αρχικά μια θετική εικόνα, τότε η συζήτηση θα κυλήσει το ίδιο θετικά και ομαλά.

Δεν έχει σημασία αν γνωρίζεις όλες τις πιθανές ερωτήσεις, αφού δεν είναι εύκολο να βρεις πηγές για να αντλήσεις όλα τα σχετικά στοιχεία. Το σημαντικό είναι να έχεις αφιερώσει χρόνο στην έρευνα προκειμένου να μάθεις κάποια βασικά πράγματα και η επιτυχία σου θα στηριχτεί περισσότερο στον τρόπο με τον οποίο θα τα παρουσιάσεις.

Τις περισσότερες φορές η συζήτηση ξεκινάει με την ερώτηση «Τι γνωρίζετε για εμάς;». Όσο περισσότερα γνωρίζεις, τόσο περισσότερο θα ενθουσιάσεις τον συνομιλητή σου,  και θα καταλάβει ότι, όχι μόνο μπήκες στον κόπο να συγκεντρώσεις στοιχεία για την επιχείρηση, αλλά και ότι βρίσκεσαι συνειδητά εκεί να διεκδικήσεις μια θέση, στον συγκεκριμένο κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται η επιχείρηση αυτή.

Ας δούμε λοιπόν τι πρέπει να αναζητήσεις:

  1. Μια πολύ σημαντική ενότητα αφορούν οι ερωτήσεις σχετικά με το παραγόμενο προϊόν ή υπηρεσία. Οι ερωτήσεις αυτές είναι σχετικά εύκολο να απαντηθούν, αν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες φτάνουν στον τελικό καταναλωτή (B2C – Business to Consumer) και μπορείς να μιλήσεις από την προσωπική σου πείρα. Τέτοιες εταιρίες μπορεί να είναι τράπεζες, super markets, αυτοκινητοβιομηχανίες, φαρμακοβιομηχανίες, ξενοδοχεία, ειδών διατροφής/ένδυσης/υπόδησης και πολλές άλλες. Αν όμως πρόκειται για εταιρίες που παρέχουν κυρίως υπηρεσίες (πιο σπάνια προϊόντα) μόνο σε άλλες επιχειρήσεις (Β2Β – Business to Business), τότε τα πράγματα είναι λίγο πιο περίπλοκα. Η συλλογή στοιχείων και πληροφοριών γίνεται δυσκολότερη και σπάνια θα μπορεί να βασιστεί στην προσωπική σου γνώμη, αλλά σε γνώμες τρίτων ατόμων.
  2. Μια ακόμα ενότητα ερωτήσεων που απαντάται συχνά, αφορά σε κείνες που σχετίζονται με την οργάνωση και τη διοίκηση της επιχείρησης. Εδώ υπάρχει μεγάλη γκάμα που περιλαμβάνει από ερωτήσεις οικονομικού χαρακτήρα μέχρι οργανωτικής δομής. Θα ήταν καλό αναζητήσεις στοιχεία για τα παρακάτω:
    • Tις πόλεις/χώρες που δραστηριοποιείται η εταιρία
    • Tο όνομα του προέδρου της εταιρίας
    • Tους κυριότερους ανταγωνιστές και πελάτες
    • Tο έτος λειτουργίας της επιχείρησης;
    • Tην (τελευταία) διάκριση/διακρίσεις που έλαβε η εταιρία
    • Tο κοινωνικό έργο που επιτελεί (αν υπάρχει)
    • Tον αριθμό εργαζομένων
  3. Ίσως η πιο ιδιαίτερη πλευρά της επιχείρησης, που καλείσαι να ανακαλύψεις, είναι η εταιρική κουλτούρα. Για να καταλάβεις τη σημαίνει εταιρική κουλτούρα πολύ απλοϊκά, προσπάθησε να φανταστείς την εταιρία σαν έναν άνθρωπο. Αν λοιπόν ήταν άνθρωπος, τι προσωπικότητα θα είχε; Τι αξίες θα είχε, πώς θα χειριζόταν τις σχέσεις του με τους άλλους, πώς θα ντυνόταν, τι ηθικές αρχές θα ενστερνιζόταν, ποια στρατηγική θα ακολουθούσε για να πετύχει τους στόχους του; Αυτό ακριβώς λοιπόν είναι η εταιρική κουλτούρα. Ένα σύνολο από επίσημους ή άγραφους κανόνες που καθορίζουν τη συμπεριφορά και τη στάση του οργανισμού απέναντι σε ένα σωρό από πράγματα. Κυριότερα συστατικά των κανόνων αυτών είναι τα παρακάτω:
    • Κώδικας ηθικής δεοντολογίας
    • Σύστημα αξιών ή συμπεριφορών που προάγουν την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης και βοηθούν στην αρμονική συνύπαρξη των εργαζομένων
    • Κανονισμοί εργασίας που μπορεί να αφορούν σε απλούς κανόνες με τα «πρέπει» ή «μη»
    • Διαδικασίες και πολιτικές, που αφορούν σε όλους τους τομείς λειτουργίας της εταιρίας και καθορίζουν τα δικαιώματα, αλλά και τις υποχρεώσεις των εργαζομένων απέναντι στην εταιρία
  4. Σημαντική θα είναι και η έρευνά σου γύρω από τον ίδιο το συνεντευξιαστή, που φυσικά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εταιρίας. Είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο να συλλέξεις πληροφορίες για τον άνθρωπο που θα συζητήσεις και θα παίξει καθοριστικό ρόλο στο επόμενο επαγγελματικό σου βήμα! Επομένως θα είναι χρήσιμο να γνωρίζεις πράγματα που θα σου δώσουν τη δυνατότητα να βρεις οικεία ή κοινά στοιχεία μαζί του, που θα δώσουν λαβή για συζήτηση, ακόμα και ανταλλαγή απόψεων αν τα θέματα είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένα, όπως για παράδειγμα η εμπειρία σε κάποιο συγκεκριμένο αντικείμενο. Μερικά από τα πιο χρήσιμα πράγματα που θα μπορούσες να μάθεις είναι:
    • Τόπος καταγωγής
    • Επαγγελματική εμπειρία
    • Εκπαιδευτική κατάρτιση
    • Πρόσθετη επιμόρφωση και εξειδικευμένες γνώσεις
    • Συγγραφικό έργο/αρθρογραφία ή και ομιλίες σε συνέδρια
    • Συμμετοχή σε σύλλογο/σύνδεσμο
    • Πιστοποιητικά/διπλώματα από σεμινάρια
    • Γνώση ξένων γλωσσών

Φαντάσου πόσο πιο εύκολα θα μπορούσε να κυλήσει η κουβέντα αν, για παράδειγμα, είχατε τους ίδιους καθηγητές στο πανεπιστήμιο ή αν παίρνατε και οι δύο μαθήματα κινέζικων! Ακόμα κι αν δε θίξει κάποιο τέτοιο θέμα ο συνεντευξιαστής, μπορείς εσύ, διακριτικά και έντεχνα, να το συμπεριλάβεις στη ροή του λόγου. Μόνο θετικά μπορεί να εκληφθεί το γεγονός ότι θέλησες να ενημερωθείς και να προετοιμαστείς για το προφίλ του συνεντευξιαστή, όπως ακριβώς έκανε και εκείνος για σένα.